Jsme bezplatná, anonymní a odborná linka důvěry pro osoby starší 60 let a jejich pečující. Naši zkušení konzultanti jsou připraveni pomoci nepřetržitě.


Odpověď zašleme do 5 pracovních dnů.
1) Po uvítání konzultantem nebo konzultantkou budete mít prostor hovořit, o čem potřebujete. Je naprosto v pořádku, pokud na začátku nebo v průběhu hovoru prožíváte různé emoce – například i pláč. K životu patří nejrůznější situace a my jsme na Senior telefonu připraveni vás v nich podpořit. Na hovor budete mít vždy dostatek času.
2) Konzultant nebo konzultantka Vám nabídne potřebnou podporu a prostřednictvím otázek se bude snažit lépe porozumět Vaší situaci, aby Vám mohl/a co nejlépe pomoci.
3) Společně s konzultantem či konzultantkou si domluvíte, k čemu má být daný hovor pro Vás přínosný – co od něj očekáváte a co by se v něm mělo odehrát. Někdy pomůže jen se svěřit, být vyslyšen a mít prostor „odložit“ své starosti, nebýt na to, co prožívám, sám. Jindy je potřeba kromě naslouchání také konzultace dalšího postupu, poradenství, kam se lze obrátit, nebo doporučení, co je vhodné udělat dál.
4) Na závěr hovoru konzultant nebo konzultantka shrne vše podstatné, co během hovoru zaznělo, ujistí se, že jste probrali všechna domluvená témata, a v případě potřeby nabídne možnost dalšího hovoru.
Službu Senior telefon poskytujeme zcela anonymně. Nemusíte nám sdělovat své jméno ani žádné jiné osobní údaje. Naši konzultanti (pracovníci linky) také zůstávají v anonymitě – neprozrazují o sobě jméno ani žádné soukromé informace. Vše, s čím se nám po telefonu svěříte, zůstává důvěrné. Výjimku tvoří pouze situace spadající pod zákonnou povinnost oznámit nebo překazit trestný čin. Hovor rovněž můžete kdykoli ukončit.
Z každého hovoru je pracovník povinen vytvořit stručný zápis. Tento zápis je vždy anonymizovaný a obsahuje pouze obecné informace, jako je pohlaví volajícího, datum a délka hovoru a krátký přehled jeho obsahu. Tyto údaje slouží především k zajištění kvality služby a také k plnění zákonných povinností, například vůči Ministerstvu práce a sociálních věcí. Do zápisu nezaznamenáváme žádné informace, podle nichž by bylo možné volajícího identifikovat. Zápisy se používají výhradně pro interní potřeby služby Senior telefon. Záznamy ukládáme do zabezpečené interní databáze, do níž mají přístup pouze pracovníci služby. Telefonické hovory se v žádném případě nenahrávají.
Pokud byste nebyl/a spokojen/a s průběhem hovoru nebo s kvalitou naší služby, máte právo podat stížnost. Postup a formulář stížnosti naleznete níže v sekci dokumenty ke stažení.
K odmítnutí hovoru přistupujeme jen výjimečně. Může k tomu dojít tehdy, pokud volající nespadá do naší cílové skupiny. Senior telefon je určen pro seniory starší 60 let a osoby pečující o seniory; pokud by volal někdo mimo tuto cílovou skupinu, bude odkázán na službu, do jejíž cílové skupiny spadá (www.linkdyduvery.cz). Dalším důvodem může být, když volající opakovaně zneužívá naši linku a svým chováním znemožňuje poskytnutí pomoci ostatním – například při opakovaných vulgárních nebo obtěžujících hovorech. Konzultant může hovor odmítnout také v případě, že požadavky volajícího nespadají do náplně činnosti naší sociální služby.
Blokace telefonního čísla volajícího je krajní řešení, ke kterému saháme pouze ve výjimečných situacích, abychom ochránili naše konzultanty, zabránili dalšímu zneužívání linky a udrželi službu dostupnou pro ostatní klienty. K blokaci přistupujeme tehdy, pokud někdo opakovaně a vážně porušuje pravidla služby a ani po upozornění svého nevhodného chování nezanechá. V takovém případě může vedoucí služby využít technických prostředků k identifikaci daného telefonního čísla a číslo zablokovat na dobu stanovenou interními pravidly. Za běžných okolností však telefonní číslo volajícího zůstává skryté.
Senior telefon je registrovaná sociální služba – telefonická krizová pomoc podle § 55 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Jsme první linka důvěry určená seniorům v České republice a pomáháme už od roku 1992. Služba je určena především seniorům starším 60 let a osobám, které o seniory pečují. Jsme členem České asociace pracovišť linek důvěry (ČAPLD).
Dodržujeme Standardy kvality ČAPLD a Etický kodex pracovišť distanční formy krizové pomoci, vydané touto asociací, stejně jako Standardy kvality sociálních služeb podle platné legislativy. Soustavně se vzděláváme i nad rámec zákonné povinnosti a snažíme se naší práci neustále zkvalitňovat. Ročně vyslechneme přes 13 000 seniorů, seniorek i jejich blízkých. Nejsme zdravotnická ani psychoterapeutická služba. V případě akutního ohrožení života nebo zdraví prosíme, kontaktujte tísňové linky (např. 112 nebo 155).
vedoucí Senior telefonu
e-mail: anna.hradilova@zivot90.cz
Pokud nejste spokojeni s poskytnutou službou, napište nám.

Každý měsíc pro vás chystáme zpravodaj s chystanými událostmi a akcemi v ŽIVOTě 90, kterých se můžete zúčastnit.
Pokud máte o informace zájem, registrujte se níže.