Odlehčovací služba pro seniory
Centrum je rozděleno do tří sekcí:
• Odlehčovací služba pro seniory
• Půjčovna kompenzačních pomůcek
Kontakt:
ŽIVOT 90
Odlehčovací pobytové a rehabilitační centrum - 2.patro
Karolíny Světlé 286 / 18 110 00 Praha 1
Vedoucí Odlehčovacího centra:
Eva Dvořáková - telefon: 222 333 548 mobil: 606 027 718
e-mail: eva.dvorakova@zivot90.cz
Pobytové Odlehčovací (respitní) a rehabilitační centrum je určeno především seniorům, jejichž funkční stav vyžaduje pečovatelské zajištění a dohled. Pečujícím rodinám umožníme absolvovat např. dovolenou či vlastní léčení v nemocnici, jejich dlouhodobou starost přebere dočasně kolektiv respitního centra. Osamělým seniorům nabízíme podpůrné pobyty např. v období rekonvalescence či za kalamitních situací.
Centrum poskytuje jistotu kontaktu a dohledu, dopomoc v běžných činnostech a brání osamělosti. Během pobytu mohou klienti využít nabídku aktivizačních programů včetně divadelních představení či tréninku paměti i služby fyzioterapeutů k intenzivní ucelené rehabilitaci. Možné je vyzkoušení a zapůjčení kompenzačních pomůcek. Zkušený personál zajistí kvalifikované ošetřování.
|
|
Poslání Odlehčovacího pobytového a rehabilitačního centra
Posláním Odlehčovacího pobytového a rehabilitačního centra je poskytnou krátkodobý pobyt seniorům a osobám se zdravotním postižením, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném prostředí - doma.
Chceme přistupovat k uživateli s individuální péčí jak v oblasti sociální, tak i v oblasti rehabilitace. Snažíme se mobilizovat jeho schopnosti i dovednosti různými aktivitami během pobytu u nás. Snažíme se pro uživatele služby vytvořit prostředí a životní podmínky, které by byly co nejvíce podobné domácímu laskavému prostředí. Snažíme se vytvářet bezpečné a příjemné prostředí, pro uživatele služby. To vše při maximální podpoře uživatele v soběstačnosti a snaze o jeho další rozvoj, s ohledem na individualitu a specifické potřeby jednotlivce.
Posláním odlehčovací služby je též pomoci pečujícím či rodině, kteří se běžně o seniora starají, umožnit jim regeneraci sil, nezbytný odpočinek nebo poskytnout čas k řešení osobních záležitostí.
Cíl odlehčovacího pobytového a rehabilitačního centra
Hlavním cílem služby je odlehčit pečujícím osobám a rodinám tak, aby měly možnost odpočinku a získávání nových sil pro další péči o svého blízkého. Poskytujeme kvalitní sociální službu s rehabilitačními a aktivizačními prvky podle výběru a přání uživatele. Cílem je, aby uživatel opouštěl službu v dobré psychické a fyzické formě do domácího prostředí, v němž na něj čeká zrelaxovaná pečující osoba.
Definice cílové skupiny uživatelů
Komu je služba určena – cílová skupina:
Toto zařízení je určeno především seniorům a zdravotně postiženým starším 60 let, jejichž funkční stav vyžaduje pečovatelské zajištění a dohled. Služba řeší pomoc rodinám, které z různých důvodů nemohou, svým rodinným příslušníkům poskytnout po určitou dobu potřebnou péči. Pečujícím rodinám umožní např. odpočinek, lázně, služební cestu, dovolenou či vlastní léčení v nemocnici apod. Vlastní uživatele podpoří v soběstačnosti a tím mu umožní setrvat v jeho domácím prostředí.
Přijímáme zájemce i z nemocnice nebo i z jiných zařízení, po operaci kyčelního a kolenního kloubu nebo po mozkové příhodě, jejichž stav vyžaduje soustavnou rehabilitační péči.
Komu služba určena není:
• osobám s agresivním a nepřizpůsobivým chováním
• osobám, jejichž základní životní funkce jsou ohroženy a tedy svou povahou vyžadují neustálou přítomnost zdravotnického a lékařského personálu
• osobám trpícím infekčními a parazitárními chorobami všeho druhu
• osobám s neléčenými psychickými poruchami (při nichž může klient ohrozit sebe i druhé, resp. jeho chování znemožňuje klidné soužití kolektivu)
• osobám trpícím chronickým alkoholismem a jinými závažnými závislostmi
• osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje takovou péči, na něž nemá centrum technické, zdravotní a personální vybavení a kapacitu (např. plná imobilita, trvalá inkontinence stolice, pokročilý syndrom demence, psychotické stavy apod.)
Zásady poskytované sociální služby
• Individuální přístup k uživatelům OC (Vzhledem k množství uživatelů na oddělení a charakteru služby se pracovníci OC věnují především individualitě každého uživatele. Jíž se žadatelem o službu či jeho rodinní příslušníci/blízcí (o pobyt) je individuálně sjednána schůzka zaměřená na poznání oddělení, nabídku služeb a zjištění potřeb ze strany uživatele a nabídku ze strany poskytovatele) . Následně žadatel sám zhodnotí, zda služba je pro něj vhodná a splňuje jeho očekávání.
• Práce a přístup personálu podle zpracovaných pracovních postupů, metodik a standardů služby: Všichni pracovní dodržují a pracují podle nastavených pravidel, dodržují pracovní postupy a standardy pracoviště. Tím pádem udržují kvalitu poskytovaných služeb.
• Úcta k uživateli, jeho cti a důstojnosti, respektování jeho potřeb, práv a zájmů
• Pracovníci OC respektují soukromí uživatele: Před vstupem na pokoj uživatele pracovníci OC vždy před vstupem do pokoje klepou. Nenaléhají na dodržování místa, kde se uživatel setkává se svými příbuznými. Respektují potřebu a přání uživatelů zajít si do kavárny v prvním patře Domu Portus nebo divadla U Valšů.
• Ohled na vůli uživatele: Pracovníci respektují vůli/přání uživatele. Pokud uživatel má jiné přání, které se odlišuje od pravidelného programu oddělení, pracovníci tyto niance respektují. Např. pokud si uživatel přeje koupání v jiný čas než je na oddělení zvykem, respektují to a termín na tuto aktivitu sjednají na jindy.
• Jednání vždy v zájmu uživatele: Pracovníci usilují o to, aby uživatelé měli dostatek informací o jejich právech a povinnostech, dostupných službách a mohli vždy vyjádřit své pocity a přání. Proto, mj., spolupracujeme s Informačním a poradenským centrem ŽIVOTa90, které naším uživatelům jsou nápomocni.
• Slušné a přívětivé jednání s uživatelem
• Podpora aktivity a samostatnosti uživatele: Pracovníci oddělení aktivizují uživatele v dovednostech a schopnostech, které ještě mají a usilují o jejich rozšíření. Pro toto využívají podpory a motivace pracovníků v přímé péči, kteří jsou jakousi jistotou při běžných činnostech uživatele.
• Nediskriminační přístup: služby na oddělení jsou poskytovány všem uživatelům bez rozdílu, pracovníci respektují osobnost uživatele a přísně dodržují zásady rovného přístupu vůči uživatelům jakékoli skupiny (sociální, národností, …)
• Důvěrnost: Pracovníci OC zachovávají mlčenlivost o svěřených informací uživatele
• Zodpovědnost za výsledek vlastní činnosti. Pracovníci ke své práci přistupují citlivě, zodpovědně a spolehlivě. Svou práci vykonávají podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
• Respektování etických zásad zdravotnického a sociálního pracovníka. Pracovníci OC znají a dodržují Etický kodex zdravotnického a sociálního pracovníka
• V procesu poskytování služeb na OC je důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.
TUTO SLUŽBU SPOLUFINANCUJE
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Magistrát hl. m. Prahy, Pražská energetika, JT International, Pfizer, Výbor dobré vůle
![]() |
|
|
|||||
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|||
![]() |